#
Låt problemet guida lösningen – och inte tvärtom
Ofta blir det ingenting av de drömmarna, och tur är kanske det. Men ibland, ytterst sällan, blir dessa tankar till verklighet. Varför då? Och hur kan man göra för att faktiskt ta steg för att skapa något av den här idén, som är hållbart över tid?
Det finns för många en särskild tjusning i att manifestera en produkt eller ett koncept, utifrån sina egna tankar och idéer. Av någon anledning dras en speciell kohort av människor till just denna process av skapande – ibland endast för skapandets skull. Ofta poppar dock dessa idéer eller visioner upp i medvetandet, orsakar något halvdant försök till uppfyllelse eller åtminstone en liten rusch av adrenalin, innan de sedermera flyktigt sköljs bort av det oändliga bruset av vardagsaktiviteter. Säkerligen går många av oss studenter runt i korridorerna och dagdrömmer oss bort till någon dag – långt bort i framtiden – när vi kommer stå där med vår alldeles egna skapelse, som vi kan visa för omvärlden.
Ofta blir det ingenting av de drömmarna, och tur är kanske det. Men ibland, ytterst sällan, blir dessa tankar till verklighet. Varför då? Och hur kan man göra för att faktiskt ta steg för att skapa något av den här idén, som är hållbart över tid?
I den här serien krönikor ska jag försöka beskriva principer som gör det enklare att utveckla framgångsrika produkter. Texterna kommer ha en särskild nisch mot målgruppen studenter – och hur dessa kan ta steg mot att grunda företag eller produkter under studietiden.
Börja med problemet
När vi tänker på att grunda ett företag tänker vi ofta på en briljant kommersiell produkt Iphone, Amazon, och Tesla är klyschiga exempel. Vi ser därmed ofta en lösning, men det är desto svårare att på samma sätt se det underliggande problemet som gav upphov till lösningen. Faktum är att samtliga tre exempel fick möjlighet att existera för att det fanns konkreta problem i människors vardag som produkterna löste. Steve Jobs i sitt garage på 80-talet hade sannolikt ingen aning om hur en Iphone skulle se ut långt senare, och detsamma gällde Jeff Bezos och hans numera enorma monster-cyber-affär. Men dom förstod att det fanns problem som många människor ställdes inför, och började bygga simpla prototyper som blev mer och mer komplexa över tid – utvecklade av feedback från omgivningen. På många sätt kan man säga att dessa briljanta lösningar tas fram av marknaden själv, och inte på samma sätt av en briljant innovatör.
Att se alla dessa komplexa, briljanta produkter därute kan göra en något missmodig. Hur ska jag någonsin kunna konkurrera med det där? Att skapa en ännu bättre Iphone från sitt studentrum är med alla rätta en totalt orealistisk idé man nog gör bäst i att inte agera på. Men vad man kan ha i åtanke är att lösningen själv sällan är särskilt tydlig, ens för upfinnaren själv. Framgångsrika produkter växer och utvecklas organiskt baserat på det som marknaden belönar.
Därför kan det vara bra att göra tvärtom. Istället för att gå runt och tänka på en produkt – tänk på ett problem. Vilket som helst, men gärna något som är påtagligt i din omgivning. Kanske irriteras du över att behöva ta analoga anteckningar under dina föreläsningar? Eller tycker du måhända att det där läkemedlet du lärde dig om, produceras på ett sådant otympligt sätt? Oavsett vad det nu kan vara, försök att definiera och kvantifiera det här problemet. Om repetitiva anteckningar är ett problem – hur mycket tid slösar du på det? Vilken kostnad medför det för dig? Håller dina klasskamrater med dig – finns det externa bevis för ett delat problem? Se om du så långt som möjligt kan specificera och kvantifiera vad problemet faktiskt är.
Det du precis har gjort – är en begynnande marknadsanalys. Och du har tagit ditt första steg ut mot att realisera din produkt. Oroa dig inte för lösningen just nu. Det kommer senare.
Aktuellt
Visa: