Symptoms: Hur mår du idag?
Den frågan är central för Uppsalabolaget Symptoms. Bolaget har under sju års tid utvecklat en digital dagbok i vilken patienterna själva rapporterar sitt mående över tid. En personlig hälsohistoria och ett kommunikationsverktyg i kontakterna med vården, och där patienten själv äger sin data och har makten att välja vem som får ta del av den.
Vården blir bättre om den görs på patientens villkor. Det menar Emelie Gustafson, vd på Symptoms sedan 2019, som varit med och utvecklat den digitala tjänst som ska underlätta för patienter i deras vårdkontakter. Patientens mående är i centrum och med verktyget kan vården bättre förstå och följa patienten över tid, samt följa effekterna av en behandling över tid.
– Vissa patienter träffar en läkare ganska sällan och det kan vara svårt att få en bra bild över hur patienten egentligen mår. Vårdsituationen i sig är en stressig situation och det kan vara svårt att som patient att komma ihåg och att på kort tid få fram allt man vill säga. Nu har man möjlighet att bära med sig sin historia och sen, om man vill, också dela den med vården, säger Emelie Gustafson.
Just tanken på att bättre förstå och följa patienterna över tid var det som fick de två Uppsalaläkarna Johan Sundström och Martin Wohlin att starta Symptoms 2015. Resultatet blev ett nytt kommunikationsverktyg där patienten på ett neutralt sätt kunde skatta sitt mående, både sitt fysiska- och psykiska mående, eventuell smärta, aptit med mera med hjälp av enkla, raka frågor. Fokus var på användarvänlighet och vetenskapligt framtagna formulär. Fokus är på symptom och inte diagnos.
– Idag har så många som varannan person en kronisk sjukdom och var fjärde har två eller flera kroniska sjukdomar. Då kan det vara svårt att veta vad det är som orsakar ett specifikt mående. Som patient vet du kanske bara ”jag sover dåligt” eller ”jag har ont”, inte om det beror på din KOL, en begynnande depression eller något annat, menar Emelie Gustafson.
Som man frågar får man svar, menar hon och säger att det också är viktigt med vilken typ av frågor man ställer. Sjukvården är bra på att mäta antal vårdbesök, tid och pengar – men har saknat möjlighet att låta de mjukare värdena ta plats.
– Det uppskattas att en femtedel av sjukvårdskostnaderna i OECD-länderna inte leder till något värde för patienterna. Symptoms bidrar med patientens egna hälsoperspektiv och sen får vården utvärdera baserat på resultat av behandling, säger Emelie Gustafson.
Något annat man på Symptoms vill komma åt är kontinuitet och kvalitet i vården. Det är viktiga ledord i verksamheten.
– De flesta förutsätter att allt viktigt står i journalen och att vården vet, men som det ser ut idag har olika regioner olika journalsystemen och med ingen eller begränsad möjlighet till kommunikation dem emellan. Det är en stor frustration för både vården och patienterna och där man riskerar att viktig patientinformation faller mellan stolarna och det kan få allvarliga konsekvenser och hota patientsäkerheten, säger Emelie Gustafson.
Symptoms vision är att förändra och förbättra vården, göra den mer jämlik, tillgänglig för alla, och med målet att komma in på nationell nivå. De vill bidra till en bättre vårdkommunikation och Emelie som själv har en bakgrund som språkvetare inom engelsk språkvetenskap nämner att språket ofta är utmanande i sig i en vårdsituation. Det är många svårbegripliga begrepp och det kan vara ett hinder i kommunikationen mellan vårdgivare och tagare. Sen är vården en flerspråkig miljö, som kräver tillgång på tolkar för att vården ska vara jämlik. Tanken framåt är att Symptoms digitala plattform med tiden också ska finnas på många olika språk, men där är de inte än. Och för att driva innovation i sjukvården måste man vara uthållig. Emelie säger att det i snitt tar cirka sjutton år för att etablera en ny innovation i vården – så än är de inte riktigt framme.
– Vårdens knappa resurser och brist på tid är alltid en utmaning. Vården måste ju pågå, den kör på. Sen rent historiskt så har vården inte heller så bra erfarenhet av IT-system. Men kan man inte på ett strukturerat och kontinuerligt sätt mäta symtom, funktioner och livskvalitet hos patienterna, så är det också svårt att veta om vårdresurserna verkligen riktas mot de problem som är viktiga för patienten, säger Emelie Gustafson, och tillägger att deras symptomdagbok också blir ett sätt att frigöra tid i vården för de som behöver det mest.
Utöver vården är akademin och patientföreningar viktiga partners för bolaget.
Läs mer på www.symptoms.se
Text: Susanna Eriksson Dahlberg
Aktuellt
Visa: