#
“.. You have to have a lot of passion for what you are doing and it’s totally true and the reason is because it is so hard, any rational person would give up.” – Steve Jobs
Att börja en artikel med att citera Steve Jobs är kanske inte världens mest uppfriskande ansats, men ovanstående citat tycker jag ändå fyller sin funktion. Att grunda en startup är en ganska irrationell aktivitet. Det är en aktivitet utan slutmål, ramar och tidsangivelser. Det finns inget schema, ingen hr-avdelning och i stort sett inga resurser att ta tillhands. Det är inte så konstigt att de flesta människor inte grundar en startup – frågan är snarare varför någon skulle vandra ut i den här vildmarken överhuvudtaget.
Det som däremot sker desto oftare är att människor ”halv–grundar” ett företag, projekt eller vad det nu kan vara.
Man fyller i en affärsplan, pratar med några vänner, och börjar testa sig fram. Man börjar dutta lite, med ständigt närvarande riskanalys, så att inget oväntat händer. Tids nog försvinner oftast det man ofta förklarar som motivation – och embryot till det som skulle kunna vara, dör ut. Vad det egentligen är som försvinner, är lite svårare att veta, men klart är att något slags momentum sakta ebbar ut tills de tillfälliga rangliga strukturerna kollapsar tillsammans med hela projektet.
Men ibland händer något märkligt. Momentumet försvinner inte – det accelerar. Varför?
I den här serien krönikor ska jag försöka beskriva principer som gör det enklare att utveckla framgångsrika produkter. Texterna kommer ha en särskild nisch mot målgruppen studenter – och hur dessa kan ta steg mot att grunda företag eller produkter under studietiden.
När man väl har listat ut ett problem, och börjar ta ansats mot en lösning, märker man snabbt att så otroligt mycket arbete kvarstår. Och ju mer man börjar utreda det hela, desto mer av det inser man. Ganska snart börjar verkligheten komma ikapp, och man börjar känna en instinktiv impuls för att backa iväg från aktiviteten. Vad ska hända med mitt CSN? Och mina studier? Jag kan ju inte ta det där extraknäcket om jag också ska göra det här.
Liknande tankar ansamlas allt tydligare, samtidigt som man fortsätter gneta iväg, med allt starkare missmod. Snarare än att någon diffus känsla som motivation plötsligt försvinner – tror jag att den faktiska riskanalysen blir alltför tydlig. Förr eller senare inser man det som faktiskt är sant – det här kommer med största sannolikhet att misslyckas. Det finns så otroligt mycket att göra, inget utav det som du redan har gjort, och närapå alla fundamentala frågor är fortfarande olösta.
Det kan låta lite hårt, men faktum är att den överväldigande majoriteten av startups misslyckas.
Att nå den här punkten i sitt skapande tar lite tid. Samtidigt tillkommer en annan faktor man behöver hantera, ju längre man arbetar. Det som var nytt och spännande, blir alltmer en vardag. Det är helt enkelt inte så stimulerande att gneta på över tid – oavsett vad det är. Det gäller det mesta i livet, men kan appliceras även inom företagsgrundande. Så samtidigt som risken och komplexiteten blir alltmer tydlig, blir också arbetet i sig allt mindre stimulerande över tid.
Det som först var ett skimrande äventyr, ser över tid mer ut som någon slags evig och repetitiv sudoku-gåta man tvunget måste spela tills man förlorar.
Denna realisation tar olika lång tid för olika team att uppleva, men vi kan väl kalla det för tvåveckors-regeln. Ungefär vid den här tidpunkten droppar en av tre medgrundare av, något affärskritiskt dokument har magiskt försvunnit och ett tredje slumpmässigt misslyckande sätter spiken i kistan för hela projektet.
Istället för att hoppas att motivationen ska hålla i över två veckor, gör tvärtom. Kalkylera med att den försvinner om två veckor. Vad det praktiskt innebär är att vad du än ska göra, behöver du göra det med kraft och passion. Inte för att det är roligt, utan för att du helt enkelt behöver komma någonvart när saker oundvikligen börjar rasa omkring dig. Ju mer värde du har byggt upp, desto svårare är det att dra sig ur. Om du under två veckors tid endast har fyllt i en halv konkurrensanalys och köpt en hemsida, är projektet väldigt enkelt att åsidosätta. Har du däremot gjort betydligt mer än så, är det desto mer sannolikt att du lyckas ta dig ur det första av alla kommande nålsögon. Och ju mer du bygger upp, desto mer fokuserad och stabil blir den miljö där du arbetar. Det börjar bli på riktigt.
Så innan du börjar, fråga dig själv om du kan ge dig tillåtelse att ge det här så mycket tid, passion och energi som du överhuvudtaget kan inbilla dig.
Om svaret är ja – om du inte kan tänka dig något roligare än det, så kör igång. Vad som händer efter två veckor kan ingen svara på, men endast på det sättet tror jag du kan ge dig själv chansen att realisera din idé.
Så nu har du ett problem, och du kommer snubbla dig fram under två veckor, i våldsam fart. Oroa dig inte över vad exakt du ska göra. Det kommer senare.
Den här krönikan ingår i en serie krönikor under vinjetten signerat Mamduh.
Aktuellt
Visa: