Du kanske känner igen dig? Du bär på den där nyfikenheten, den där funderingen – hur långt kan den här iden bära och vågar jag testa hur långt den bär mig, bär oss, bär iväg? Det kan ju låta enkelt att ta det där steget och våga testa om en innovation kan flyga. Men det är kantat av osäkerhet, ifrågasättande och brist på medel. Och det tar tid, oftast tar det tid. KRÖNIKA signerat Sara Mangsbo.
Jag fick en fin lunch med Professor Ulf Landegren innan jul. Tack Ulf! Ulf är ju en fena på innovationer och lyckas att via dessa innovationer också starta bolag – vilket är ett måste om vi vill att innovationer ska nyttiggöras. Ulf Landegren är också en person jag ser upp till. Han har lyckats med att bidra till att både ta innovationer in i bolag. Men framförallt bidrar Ulf också med en kreativ miljö som gett upphov till många adepter som vågar ta steget in i bolagsbyggande.
Under vår lunch fick jag en liten glimt in i början av resan med Olink – en av Ulf och hans kollegors mest kända bolagsavknoppningar.
En glimt av osäkerheten om vad den egentliga produkten var i början på resan. Om avtal som initialt kanske inte var helt fördelaktiga för att lyckas göra resan helt framgångsrik och hur det färgade den krokiga resan med en viss osäkerhet. Skulle det bära? Ändå så står vi här idag med kvittot, med ett bolag som Olink Proteomics (avknoppningen från Olink 2016) När bolaget introducerades på börsen i USA gjorde det till en värdering på ca 2 miljarder amerikanska dollar och med en omsättning på nästan 95 miljoner amerikanska dollar vilket ju är en fantastisk resa.
Det finns säkerligen tusen olika förklaringar till framgången.
En av dem – men säkert inte den enda eller den rätta – kan vara att verkligheten kom ikapp oss forskare som ju är kunden i fokus för Olink Proteomics. Vi var ju lite bekväma i det där läget där Olink påbörjade sin resa år 2004.
Vi ville veta exakta mängden av det där proteinet som fanns i vårt provrör och vi var fokuserade på några få proteiner. Idag är verkligheten och forskningen en annan och vi vill analysera så många olika proteiner vi kan med en så känslig metod som möjligt och med så lite material som möjligt för att optimera vårt arbete. I tillägg minimerar ju detta risker och påverkan för patienterna som vi så tacksamt tar emot vävnad och vätska ifrån, tack! Vi lärde oss också att vi kunde använda och publicera relativt kvantifierade proteindata och det skapade nya möjligheter för oss att göra analyser som vi tidigare inte hade funderat på att kunna genomföra. Marknaden blev således redo och behovet fanns ju där, det behovet som man slet för att försöka övertyga kunden (forskaren) om initialt. Om marknaden inte är mogen, då får man helt enkelt arbeta med att förstå hur och när den är mogen och vad man ska göra som entreprenör för att ta produkten dit.
Jag kände igen mig i det Ulf berättade, jag bar också på den där osäkerheten när jag startade mitt första bolag.
Rivstarten av bolaget handlade initialt om licensavtalsförhandlingar. Redan där var det svettigt. Det blev snabbt tydligt att man inte kommer långt om man inte använder sig av konsulter och jurister på rätt sätt där du själv måste sitta i förarsätet. Du måste själv kunna hitta ett förhållningssätt där du kan bedöma vad som är viktigt och inte viktigt i avtalet du är på väg att dra upp. Du måste finna vägar fram tillsammans med motparten som gör att båda parter tycker att avtalet ger möjligheter framåt.
Du måste också våga förstå din motpart.
Du måste redan där och då ta avgörande beslut om vad du anser är det viktigaste för att avtalet ska vara hållbart framåt och om kanske fem år ska kunna använda dig av avtalet för att möjliggöra nästa steg i bolagets resa. Då måste du få hjälp och stöd och våga lyssna, men du måste också kunna måla upp en vision som gör att de som hjälper dig kan förstå vad du vill åstadkomma med ditt nystartade bolag. Det är ju skitsvårt och omöjligt och samtidigt en underbar potential som kan bli din styrka.
Du kommer inte veta vad framtiden bär med sig, den är ju fylld av oväntande möten. Men det skapar ju också ny potential i varje steg du tar.
Så även om saker inte blir perfekta i det där avgörande ögonblicket, du är inte helt nöjd med vad du sitter med och du bär med dig den där osäkerheten om hur detta ska gå framåt, så kanske det ändå går bra. Det kan ju gå som för Ulf och hans kollegor som var med på resan och Olink Proteomics många år senare, för just den resan tog tid. Men det kan också gå åt skogen, vem vet om man inte vågar testa?
Jag har också fått vara med om den där allra första bolagsstarten och det där avtalet som just då möjliggjorde att vi kunde grunda Immuneed år 2014.
Under resan fick vi 2018 knoppa av ett bolag, TET pharma AB som idag är ett helägt dotterbolag (Ultimovacs AB) till norska Ultimovacs ASA. Idag är också det projektet som nu drivs inom ramen för Ultimovacs, men som vi då arbetade på initialt i akademin med stöd från Vinnova via UppsalaBIO (numera STUNS LifeScience), nu i kliniken i en så kallad fas I studie. Vi har också fått följa Immuneed AB som blommat ut som ett fullskaligt servicebolag för avancerad karakterisering av biologiska läkemedelskandidater med stort fokus på att förstå säkerheten av en läkemedelskandidat innan den doseras för första gången i kliniken. Här kom marknaden också ikapp och idag, med den växande utvecklingen av biologiska läkemedel, så är behovet för Immuneeds avancerade serviceverksamhet enormt.
Immuneed har idag kunder från hela världen och leds av fantastiska Camilla Oldgren som VD. Det är ju fortfarande en resa som pågår, precis som för Olink Proteomics.
Blir man någonsin klar tro? Jag är osäker.
De är som barn dessa företagsstarter och ens forskningsområde. Ulf sa till mig en gång kring 2005, precis innan jag började mina doktorandstudier ”Sara, välj ämne med omsorg. Det valet kan vara viktigare än vem du väljer att gifta dig med”.
Jag valde att gå in i forskningen kring immunterapier, jag är tacksam för det valet idag, det är verkligen en passion för mig. Men jag är lika tacksam för familjen som bär mig och skapar det där utrymmet för livslångt lärande, varje dag. Man lär sig hela tiden från alla fantastiska personer som bidrar med sin kunskap och tid in både forskningen och i bolagsbyggandet och personerna jag får jobba med bidrar till att jag lär mig mer varje dag. Resan är aldrig spikrak och du vet inte alltid allt, vid en given tidpunkt. Du kanske inte ens vet vad produkten är i början av din resa.
Men om du vågar lyssna på din motpart, din kund, din vän, din konsult, din partner, din familj då kommer du lära dig på vägen. Våga vara ödmjuk.
Din innovation och din produkt formas av det du möter. Så gå ut och våga. Det är din tur nu!
Sara Mangsbo är universitetslektor vid Institutionen för farmaci, Immunonkologi, Uppsala universitet, innovatör och entreprenör med inriktning på cancervaccin och immunterapi. Sara har startat flera framgångsrika bolag som Strike Pharma, Immuneed och Ultimovacs.
Aktuellt
Visa: