Digitalt utbildningsverktyg – nyckel till ökad hållbarhet
Siktet är inställt på ett akut globalt problem – hållbarhet och utmaningen – att ge lärare världen över ett nytt digitalt redskap i arbetet. Möt Leif Östman, professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet och grundare till Eduquality som med ett nytt didaktiskt verktyg vill skapa förståelse, engagemang och hopp hos elever och lärare runt om i världen.
Eduquality startade sin verksamhet för lite mer än tio år sedan och idag är bolagets affärsidé mer aktuell än någonsin. Sen starten har bolaget justerat sin affärsmodell och sökt nya vägar ut till elever och lärare. För det är lärarna som står i fokus för Leif Östman och de han sätter sitt hopp till när det gäller att nå ut med kunskap som kan förändra vanor och på sikt bidra till en hållbar värld.
Leif själv är lärare och det är med och för lärare han vill arbeta. Att hitta nya didaktiska verktyg som underlättar undervisningen står högt på hans lista liksom att hitta vägar förbi ”silo-tänkande” och problemlösningar där alltför stor del av arbetet går åt till att ”uppfinna hjulet” ännu en gång. Avsaknaden av kunskap och metoder menar han medför att problemlösning allt för ofta stannar vid att prata om problemet än att lösa det.
Kunskap och förståelse skapar engagemang
– Utan fakta är vi chanslösa men när det gäller hållbarhetsarbetet är utmaningen dessutom att vi inte är eniga. Alla håller inte med om hur lösa problemen. En viktig del i undervisningen blir därför att lära sig att argumentera, delta i diskussioner, kunna föra fram sin åsikt, lyssna på andra, bidra i arbetet och engagera sig. Lösningen som jag ser det är att både skapa tillgång till fakta och didaktiska verktyg – metoder och modeller för undervisningen – som skapar förståelse, engagemang, handlingskompetens och hopp hos elever och lärare runt om i världen.
Och det är här som erbjudandet från Eduquality kommer in. Ett erbjudande som enklast kan beskrivas som en digital plattform som ger tillgång till aktuell forskning, metoder och arbetsmaterial som skapar engagemang i klassrummet men också en möjlighet till att tillsammans med andra lärare, forskare och aktörer i civilsamhället utveckla högkvalitativa lektionsplaner och lektionsmaterial.
Aktuella fakta och metoder ger kraft i arbetet
– Att fortbilda 80 miljoner lärare världen över i ämnet är inte görbart. Med en digital plattform som rymmer bibliotek med lektionsplaner skapade av lärare och faktamaterial samt verktyg för kollegialt lärande och samskapande mellan forskare och lärare kan vi skapa mer kraft i arbetet. Med hjälp av denna plattform kan lärarna kontinuerligt ha tillgång till aktuell forskning, metoder och inspiration om hur arbetet i klassrummet kan bedrivas.
Kruxet är att hitta en modell där det varken är elever eller lärare som betalar för tillgången till den kunskap som finns. Vägen dit ser Leif går via samverkan, konsortier med olika aktörer som universitet, aktörer i civilsamhället och internationellt verksamma organisationer som UNESCO med flera. Ett arbete som är påbörjat och där Eduquality är startklara och redo att bidra.
Strävan att göra kunskap användbar
För Leif personligen är Eduquality en möjlighet att nå ut med forskning i samhället och låta den komma elever och lärare till godo. Han brinner för att kunskap görs användbar. Liksom tidigare arbetar han som forskare till 100 procent. Det är framförallt kvällar och helger och då och då i kortare intensiva perioder han arbetar med bolaget.
Möjligheter istället för begränsningar
– Mitt tips till andra forskare, som liksom jag ser potential i sitt arbete, är att ta sin forskning vidare. Det innebär inte att du slutar forska. Tvärtom. Du kommer att stöta på nya problem som kommer att kräva ny forskning för att komma vidare. Att arbeta i ett bolag innebär möjligheter där du idag kan uppleva begränsningar. För mig har det dessutom varit extra spännande att ta forskning vidare från ett ämnesområde i den akademiska forskningsvärlden där vi inte lika ofta ser spin-off som inom andra områden.
Att skapa internationella nätverk, hitta bra partners och aldrig underskatta tiden som krävs för teknikutveckling är några av Leifs tips till andra forskare som vill ta sin forskning vidare. Liksom att tidigt ta kontakt med UU Invest. En kontakt som för Leifs del skapades via Uppsalas företagsinkubator UIC.
UU Invest - starkt stöd och viktigt signalvärde
– Utan samarbetet med UU Invest som investerade i bolaget hade vi aldrig startat Eduquality. Det var avgörande. UU Invest visade att de trodde på det vi arbetade med och hjälpte oss att hålla skiljelinjerna mellan forskning och företagande. Att ha kvar relationen med universitetet via UU Invest gjorde att jag kände mig säker i mitt arbete. Vi fick rätt stöd – det stöd jag behövde. Samarbetet gav också viktigt signalvärde gentemot andra investerare och aktörer, säger Leif Östman, professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet och en av grundarna till Eduquality.
Vision - digitalt verktyg i bruk världen över
Med siktet några år framåt hoppas och tror Leif att bolagets digitala plattform kommer att vara i bruk och användas i många länder runt om i världen. Visionen är att det ska vara enkelt att få tillgång till fakta och undervisningsmetoder genom att koppla upp sig mot digitala bibliotek världen över, att lärare ges möjlighet att tillsammans med forskare och andra skapa lektionsmaterial och att flera bra partners ingår i arbetet – och kanske viktigast av allt – att lösningen innebär att elever och lärare fritt kan att använda materialet.
Läs mer om Eduquality här på bolagets webbsida
Vill du veta mer om hur UU Invest arbetar, kontakta oss gärna på info@uuinvest.se
Leif Östman är professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Didaktisk forskning handlar om undervisning och dess effekter för elevernas lärande.
Aktuellt
Visa: